tisdag 2 februari 2010

# 33 Surdegsbröd / Martin Johansson

Ända sedan jag var liten har jag ätit hembakat bröd. Till och med på utflykter när bröd var det enda man åt på en hel dag fick det hembakade brödet följa med. Ni kan ju tänka er min blick på skogaholmslimpebrödet som kompisarna kom med. Någon gång hände det dock att mamma eller pappa köpte ”köpebröd” – snacka om superlyx! Det verkar dock som att pendeln har svängt tillbaka, nu är det hembakat bröd som står högst på listan, i alla fall hemma hos oss. Att sätta tänderna i köpebröd är oftast som att bita i luft. Jag vill inte behöva äta fem mackor för att ens känna tillstymmelse till mättnad. Därför bakas det ganska mycket hemma hos oss. Mycket baguetter, kikärtsbröd, fil-&lingonbröd och nu kommer vi alltså snart att baka surdegsbröd. Boken fick vi i julklapp av H:s mormor som bakar fantastiskt surdegsbröd. Vi ska bara komma över den där första skräcken som just nu infinner sig. Vad händer om vi gör fel? Om vi inte kan ta hand om surdegskulturen – om den möglar? Innerst inne vet jag att det inte är så farligt. Den här boken har i alla fall fått mig att inse att det verkligen inte är någon fara och man behöver egentligen inte mer tid heller, bara lite mer framförhållning! Så, iväg och köp/låna surdegsbröd och börja baka! Fördelen är att du vet precis vad brödet innehåller och att du antagligen sänker ditt matkonto med några hundra varje månad!

Titel: Surdegsbröd
Författare: Martin Johansson
ISBN: 9789127118874

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar