onsdag 3 mars 2010

# 62 En julsaga / Charles Dickens

Julafton nu skiljer sig såklart från julafton då, såklart. Några traditioner finns dock kvar och i det här inlägget berörs en av dessa. Nämligen stunden framför brasan med de tre barnen, aktiva i uppläsningen av Charles Dickens ”En julberättelse”(som vår bok heter). Stunden när mamma fortfarande läser ur boken på julaftons morgon är helig och jag undrar om vi någonsin kommer att kunna bryta den traditionen. För några år sedan fick vi alla tre barn den här boken just på CD-skiva. Dock är det så att det är så fast rotat att boken bara får avnjutas på julafton att jag inte lyssnat på den en enda gång... Första gången lär nog bli den julaftonsmorgon vi inte firar hemma hos mamma och pappa. Jag rekomenderar den för att den är en väldigt fin berättelse, oavsett om det är ens mamma som läser eller någon annan (gissar jag). Den har filmatiserats ett antal gånger, där jag bara sett mupparnas version.

Från Wikipedia ” Berättelsen handlar om gamle Ebenezer Scrooge som bor ensam i ett stort dystert hus, en gång ägt av hans nu döde kompanjon Jacob Marley. Han är en sur, snål och vresig man som driver en lånefirma med hjälp av bokhållaren Bob Cratchit.
En kväll får han besök av Marleys vålnad, som kommer för att varna honom. Om Scrooge inte ändrar sin giriga livsstil kommer han i livet efter detta få bära tunga kedjor i all evighet, precis som hans avlidne kollega. Marley varnar också honom om han kommer hemsökas av tre andar och leda honom genom natten mellan julafton och juldagen.”

Titel: En Julsaga
Författare: Charles Dickens
ISBN: 91-97593-206

1 kommentar:

  1. Jag gillar verkligen En Julsaga. Jag missade att läsa den nu i julas även fast jag hade tänkt göra det. :)

    //Anna
    www.annasbokhylla.se

    SvaraRadera