måndag 1 mars 2010

# 60 Litet utrymme mycket plats / Terence Conran

I dessa dagar med bostadsbrist i varje liten stad i Sverige passar jag på att tipsa om en compact living-bok. Tänker främst på att jag skulle vilja se de nya husen vid bangården i Göteborg - ryktet säger att det är sjukt kompakta lägenheter som byggs där med fokus på funktionalitet.

Jag har bott i allt från 250 kvm stora hus till 22kvm små lägenheter, för att inte tala om 4 kvm som inneboende- inte samtidigt såklart, men i olika tidsperioder i mitt liv. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har flyttat, helt i linje med många andra i min ålder.

Den här boken är ett helt underbart exempel på hur man inte får låta sig nedslås av den lilla ytan ens boende har. Det går att maximera den ändå. Just nu bor vi på 70 kvm och jag fantiserar både om att bo jättestort men funderar också på hur det skulle vara att ha två små och sedan större barn boendes här. Antagligen inte lika tyst och fridfullt som nu. Men säkert lika stökigt!

Boken visar både bilder och planritningar över de kvadratmeter som finns att nyttja. Ni som läst tidigare inlägg vet att jag älskar kartor, och planritningar är lite som kartor. Man kan liksom föreställa sig hur man själv skulle utnyttjat ytan. Be därför din bovärd eller förening om en planritning nästa gång du funderar på att göra om, låna eller köp exempelvis den här boken och börja skissa.

Så länge du inte är fast i konventionella lösningar borde du klara av det här fint. Jag tillägnar faktiskt det här inlägget mina goda vänner F&D som under nästan tre års tid klämt in sig i en pytteliten lägenhet, kanske 38 kvm om ens så mycket! Helt fantastiskt!

Titel: Litet utrymme mycket plats
Författare: Terence Conran
ISBN:91-77-11-234-2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar