fredag 5 februari 2010

# 36 Sy och sticka på egen hand / Eva Kruk

Det här är en bok i sann 365saker du kan göra-anda. Här handlar det om att göra saker själv. Nämligen sy och sticka.

Ända sedan jag var liten har jag tillhört de där pyssliga människorna som finns i världen. Tyckt om att tillverka mina egna dockkläder eller sytt lapptäcken. Arvet är nog från min mamma som sydde väldigt många av våra kläder när vi var små. Ja inte bara kläder; min brors gosedjur Flodis, min docka Karin och mycket mer hamnade mellan Huskvarnas symaskinsdelar. En och annan svordom syddes säkert in också.

För några år sen fick jag min mammas gamla symaskin i julklapp. Innan hade jag bara fått låna den när jag var hemma på besök. Det var när jag flyttade upp till Piteå som jag köpte den här boken. Tror det var när vi hade en sån jul där alla julklappar skulle vara hemmagjorda eller kosta max 100:-. Det finns supermånga bra tips i boken - bara att följa instruktionerna så har du en ny mössa, benvärmare eller väska.

Jag vill verkligen slå ett slag för den här boken tillsammans med en inhandling på second hand - det är fantastiskt vad mycket det går att fynda för att göra om. Se bara på min kompis Linda som gjort en business av det: www.rethinkdesign.se. Om du inte orkar göra det själv alltså så kan du mejla iväg en beställning till henne så syr hon ihop det snabbt som attan!

Titel: Sy och sticka på egen hand
Författare: Eva Kruk
ISBN:91-27-35569-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar