onsdag 17 februari 2010

# 48 Indien i ett nötskal / Rolf Grönblom

För tre år sedan var jag nästan precis hemkommen från Indien. Hela min familj spenderade tiden precis innan och efter nyåret 2006/2007 i Mumbai och Goa. När vi kom hem någonstans i mitten på januari åkte H och jag upp till Piteå och efter några dagar åkte han ner till Göteborg för praktik. Helt plötsligt befann jag mig i ett svart-vitt land utan trängsel, utan dofter och utan en massa Indien. Jag var helt ensam. Från att ha rest med sex andra personer i trånga utrymmen och delat det mesta till att ha en hel lägenhet för mig själv - jag fick en kulturchock!

Böcker är ju oftast till för att man ska bli lite förberedd till landet man ska åka till. Den här lilla boken som mäter ca 7x 15 cm gör ett superjobb i den frågan. Den lästes av hela familjen och har nog både smak av saltvatten och några sandkorn kvar mellan bladen. Vad jag däremot kände att jag behövde när jag kom hem, var en guide tillbaka till det svenska samhället. En "Återanpassning till Sverige efter resa till land långt hemifrån" liksom.

Om du inte varit i Indien är min starkaste rekommendation att du tar ditt pick och pack och åker dit nu. Innan monsunperioden.

Titel: Indien i ett nötskal
Författare: Rolf Grönblom
ISBN: 91-7233-051-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar