onsdag 10 februari 2010

# 41 Maken / Gun-Britt Sundström

Boken har 547 sidor och är därmed en ganska tjock bok att ta sig igenom. Jag har haft den här hemma ett tag och inte riktigt orkat börja läsa den. Något fick mig dock för någon vecka sedan att ta tag i den och börja läsa och nu är jag alltså klar.

Boken är så verklighetstrogen så att det nästan gör lite ont. Eller det gör faktiskt ont. Två människor som blir kära i varandra - fast på olika sätt. Icke-respekten för den andres sätt att visa kärlek är genomgående i boken och har verkligen fått mig att tänka till hur viktigt ens beteende är gentemot andra människor. En relation, oavsett typ, är något som berör fler än en person vilket också innebär att man har en skyldighet att bete sig rättvist och "fair". Jag kommer ihåg när jag var yngre och började dejta. När jag bestämt att det inte var vad jag ville såg jag till att avsluta dejtningen. Det jag inte tänkte på var att den andra kanske inte tyckte samma. Det tog några år innan jag insåg att jag faktiskt inte hade ensamrätt över att bestämma över mina relationer.

Boken är lång och stundtals ganska tråkig att läsa. Jag vill att det ska hända saker nästan hela tiden. Kanske är det det som är så bra med den. Att den skildrar en parrelation precis som den är, varken mer eller mindre. Ibland är det roligt och ibland går det på sparlåga. Boken är en klassiker just kanske för att den är tidlös och speglar tvåsamheten som den nog allt som oftast är. Klurig.

Titel: Maken
Författare: Gun-Britt Sundström
ISBN: 978-91-0-011471-8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar