tisdag 9 februari 2010

# 40 a piece of cake / Leila Lindholm

Jag har aldrig någonsin varit förtjust i kakor eller bakverk nästan överhuvudtaget. Däremot är jag en godisråtta till tusen och älskar i och för sig kladdkaka, men det går inte in under min benämning "kakor". För mig är kakor såna vita runda med rosa strössel på kanterna, rombformade chokladkakor med vitt pärlsocker på och hallongrottor. Såna kakor ogillar jag skarpt. Blir torrt och eländigt i munnen.

Förra julen fick jag den här kokboken av min mamma. Precis innan hade jag hört av en kollega som jobbat ihop med författaren att hon var en väldigt krävande TV-kock. Även om jag gillat Leila fick jag en känsla av att jag inte gjorde det längre efter min kollegas berättelser. Sen tänkte jag att det säkert är många som har sitt eget program som kan verka krävande bara för att man själv inte riktigt har samma bild av verkligheten som den som "äger" showen. Och genast blev jag kompis med Leila igen. Speciellt när jag sen läste och öppnade den här boken. Jisses vilka bilder på lika fantastiska bakverk. Jag har hunnit med att göra maränger, muffins, rostbröd, äppelkaka och H har gjort rabarbersaft! Fler recept väntar på att bli upptäckta och jag är precis i början av min upptäcktsfärd! Det är ganska lättlagade recept och det bästa är min egenskap att vilja förändra och utveckla recepten.

Det bästa är nästan efteråt. Att få äta upp det man bakat eller tillverkat. Istället för att enkelt och lätt sticka till affären för att köpa. Alltså, återigen ett riktigt 365saker du kan göra-inlägg. Baka dina egna bakverk!

Titel: a piece of cake
Författare: Leila Lindholm
ISBN: 978-91-27-11600-9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar