lördag 13 februari 2010

# 44 A clockwork orange / Anthony Burgess

Detta mästerverk till bok köpte jag i ett "tre för två"-erbjudande eftersom det det är en bok (eller film) alla måste ha läst (eller sett). Kanske inte för att man tycker att den är så bra utan för att liksom.

Jag har läst boken och sett filmen. Trots min fars inrådan att "se inte den där skitfilmen, det enda de gör är att ha ihjäl och våldta folk. Hyr en klassiker som "Borta med vinden" eller nåt istället."

Jag kommer inte att säga så mycket om vare sig boken eller filmen, det går att läsa om på vilken Internetsida som helst om man googlar. Varför den tipsas om idag är för att våldet är så brutalt - den stackars kille som igår skulle ta ut några hundralappar inte långt från där jag bor blev knivskuren och ligger på Sahlgrenska med allvarliga skador. Han hade säkert gladeligen givit sina rånare de hundralappar han tog ut om han slapp kniven. I Vancouver är motståndet mot OS i full gång och istället för att stå rakryggade och säga "det var jag som gjorde det" är demonstranterna maskerade upp till tänderna och kan i och med anonymiteten maskeringen innebär förstöra för miljontals dollar. De gör det för att visa sitt motstånd - eftersom det finns tusentals hemlösa som bättre behövt pengarna som nu läggs på OS. För mig är det här väldigt naivt och löjligt. Det kostar ju nu dessutom en himla massa pengar att bygga upp det som raserats.

Nåväl, våld har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det är väl bara en fråga om medlen och arenan. Facebook och bloggar är ju som bekant också en arena för våld, fast mer psykiskt. Jag tipsar om boken för att den var så före sin tid och fick så mycket kritik. Nu är den inte värre än en vanlig nyhetsrapportering.

Titel: A Clockwork Orange
Författare: Anthony Burgess
ISBN: 91-85251-04-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar