fredag 12 februari 2010

# 43 Få det gjort! - Svart bälte i vardagseffektivitet / David Allen

Som boende 3 mil utanför närmaste tätort gällde det att kunna planera och se till att bilar inte åkte i onödan. Både med tanke på klimatet och bensinpengar. Jag tror att det var någonstans i tonåren som jag utvecklade (efter ett antal bråk med mamma och pappa om att tre familjer åkt med tre bilar in till stan när det egentligen hade räckt med en bil..) ett sinne för logistik och hur man smartast kan ta med så mycket som möjligt på så få vändor som möjligt.

Vår fd inneboende Å fick känna på detta arv när hon flyttade härifrån. Hennes plan var att flytta allt via spårvagnen och jag skulle hjälpa henne. Effektiv som jag är fyllde jag upp hennes packade väska med ännu mer grejer, tog på mig en vandringsryggsäck fullproppad med böcker, en ännu större dragväska och så en blå IKEA-påse på armen - alltför att få med så mycket som möjligt. Hon själv nöjde sig under sina resterande rundor att åka med en ryggsäck och en dragväska. Antingen är jag effektiv eller så stämmer det min mamma sa om pappa och mej ibland "Den late bär hellre ihjäl sig än går två gånger". Jag tror det är en kombination. Jag tycker det finns så mycket trevligare saker att göra än att hålla på att gå/åka mer än nödvändigt.

I flyttfallet var det så att Å inte tänker som jag. Hon tog det lugnt, passade på att ta en kopp kaffe i nya lägenheten, myste lite och åkte sen för att hämta ett nytt lass. Jag vill hellre få det gjort snabbt för att sen kunna njuta när det är klart. Men vi är ju alla olika.

Den här boken som jag tipsar om idag ger metoder och verktyg för hur man (om man vill) kan effektivisera sin vardag. Jag hade nog önskat att boken var mer som boken "Städa" med roliga illustrationer och kloka slutsatser. Det här är en extremt systematiskt bok och inte världens roligaste att läsa. Men den är kul att ha i bokhyllan!

Boken köptes förövrigt av mig själv till min sambo. Trots att han själv inte läst den, tycker jag nog ändå att han är effektivare än någonsin. Och mindre stressad.

Titel: Få det gjort! - Svart bälte i vardagseffektivitet
Författare: David Allen
ISBN:978-91-7232-065-9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar