söndag 7 februari 2010

# 38 Drömmar - att tolka och förstå / Paul Roland

Ända sedan jag var liten har jag haft enormt tydliga drömmar. Jag hade en speciell feberdröm om en stor sten som flyttade sig närmare och närmare mig och tillslut stod den utanför mitt rum. Nu i vuxen ålder vet jag inte vad som var så läskigt med den, men den återkom i alla fall varje gång jag hade feber.

När jag var i sex-sju-årsåldern drömde jag att jag hade ihjäl min mormor med en planka. Med alldeles förskräckligt mycket dåligt samvete berättade jag detta för henne och hon ryckte på axlarna och frågade om någon jag kände var gravid. Mycket riktigt var grannen till min skola gravid med sitt tredje barn. Mormor förklarade då att dött i drömmen betyder fött i verkligheten.

Sedan dess har det stämt att varje gång jag drömt att någon dött så är det någon som är gravid. Enda gången (en regel har undantag!) var nu när min svägerska väntade barn. Kanske var det för nära eller nåt sånt. Det märkligaste jag varit med om var för nästan fyra år sedan då min sambo drömde att hans farfar gick bort. Direkt ringde jag hans syster (eftersom det var han som drömde plus att det var någon de båda hade relation till som hade dött) och frågade om det var något hon ville berätta för oss. Det var det naturligtvis inte. Med ett nervöst skratt frågade hon om det var något VI ville berätta.

Det gick ungefär en månad. Då fick vi reda på att dagen innan vi ringde min sambos syster hade hon fått ett + på graviditetstestet och blivit så chockad av vår fråga att hon blev alldeles till sig.

Därför var det kanske inte så konstigt att det var just hon som gav mig den här boken i julklapp. Så att jag kan tyda mina drömmar som jag väcker H mitt i natten för att berätta om i tron om att han ska komma ihåg dem dagen efter. Eller för att jag behöver tröst när jag drömt en mardröm och inte kan somna om.

Titel: Drömmar - att tolka och förstå
Författare: Paul Roland
ISBN:13:978-91-85605-34-7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar