tisdag 16 februari 2010

# 47 100 Saker du kan göra utan en karl / Alison Jenkins

Okej, jag vet, det är INTE politiskt korrekt att skriva en bok med den här titeln. Men den är bra ändå och jag ser bortom mina intellektuella och akademiska glasögon och VÄLJER (som Christer Olsson skulle sagt) att inte störa mig på titeln. Det är trots allt så att det fortfarande tyvärr är så att männen gör de mesta "tungroddade" jobben hemma som har med snickarhandskar, borrmaskiner och sågar att göra. I alla fall om jag gör en högst ovetenskaplig enkät runt om i min familj och vänskapskrets.

Dock är det så att hemma hos oss är det jag som från första början haft borrmaskinen och sågen i högsta hand när det ska förändras. H konsulteras och vi diskuterar och kommer fram till hur vi tillsammans vill göra. Sen har jag på tok för dåligt tålamod för att vänta till när HAN har tid så det slutar oftast med att jag tar saken i egna händer.

Min käre svärfar hade noterat detta till en jul och tyckte att den här boken passade mig. Att den dessutom är knallrosa och har massa Barbiedockor och femtiotalshemmafruar som hjälper till att illustrera gör mig faktiskt inte upprörd (för en gång skull).

Varför boken heter som den heter tror jag är för att det anses så naturligt att killar ska kunna dessa grejer och därför behöver inte boken med detta innehåll göras speciellt till den manliga delen av befolkningen. (Och kanske för att författaren är amerikan?!) Tjejer däremot förväntas (fortfarande inte) att kunna en sådan enkel sak som att kunna sätta upp ett flyttbart hyllsystem (s. 88). Det roliga är att det är just det jag håller på med hemma, för andra gången. Jag flyttar bort alla böcker, skruvar ner hyllorna och väggskenorna, sågar av hyllorna och sätter sedan upp allt igen - fast på en annan vägg. Superenkelt!

Apropå böcker och bokhyllor (det är ju trots allt en bokblogg) var jag på ett trendseminarium för nån vecka sen och fick reda på att det tydligen är ute med bokhyllor. Vart ska jag då ha alla mina minst 365 böcker om inte i en bokhylla? I en garderob undangömt? Nä, det är en trend jag bryter med glädje.

Titel: 100 saker du kan klara utan en karl
Författare: Alison Jenkins
ISBN: 91-7233-085-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar