söndag 14 februari 2010

# 45 Rosalie och Tryffel / Katja Reider & Jutta Bücker

Rosalie och Tryffel kom på posten för några år sedan just den här dagen - alla hjärtans dag. Det var Hs syster L som skickade den till oss i Piteå. Ingen av våra familjer är några stora fan av 14/2 i rent kommersiellt syfte - men jag ser ändå funktionen att tänka lite extra på de man håller kärt genom att sända ett kort eller gåva som tecken på att man tänker på dem. Så resonerar jag. Så resonerar inte H. Han tycker att kort och presenter på "uppfunna" kommersiella dagar är trams. Politiskt korrekt tycker jag så också. Fast tycker om att visa uppskattning och då kan man ju lika gärna ibland passa på när det råkar vara den 14/2.

Det här är i alla fall en underbart söt historia om två grisar som blir kära i varandra. Boken har två början och ett slut och beskriver det där med kärlek på ett väldigt enkelt sätt. Hur söt som helst.

Just kanske för att ingen av oss har vuxit upp med världens kommers kring denna dag gör att det är lite extra speciellt att fira den. Man kan äta något gott eller göra något den andra inte förväntat sig att man ska fixa. Jag tänkte storhandla idag, något som H brukar göra, det får bli min present!

Titel: Rosalie och Tryffel
Författare: Katja Reider & Jutta Bücker
ISBN: 91-7028-034-7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar