måndag 8 februari 2010

# 39 Stenminnen / Åsa Nyhlén & Ida Andersson

Den här boken var tänkt som en födelsedagspresent till min pappa. Dessvärre visade det sig att min mammas arbetsplats varit medfinansiär till boken vilket innebar att de redan hade flera exemplar av den och det slutade med att H och jag tog beslutet att själv behålla den.

Den handlar som Smålands stenmurar. Och det är inte lite sten det handlar om, närmare 200 miljoner kubikmeter gråsten, eller tillräckligt material för 75 Cheopspyramider. Som uppvuxen i Småland på en gård utanför Vimmerby vet jag att det finns mycket sten. Men att det utgör så stor del av marken som jag fick reda på under en biltur i södra Småland visste jag inte. Det finns nämligen ett ställe på gränsen mellan Kronoberg och Kalmar län där det brunnit och stenarna blottats. Det är helt klart värt ett besök om man har vägarna förbi och man kan nästan tänka att man befinner sig på en annan planet. Jag återkommer i ett senare inlägg när jag vet exakt position för detta.

Tillbaka till boken. Det är en fantastisk skildring över mängder av stenmurar som finns runt om i Småland. Det är också en historielektion om stenmurarna och deras skapare. Boken ger möjlighet att fascineras över vår egen kraft och vilja samt får mig att börja undra varför vi åker världen runt för att se människans avtryck i historien när vi har den mitt framför oss?!

Slå ett slag för miljön och för din egen historia. Koppla ihop det här inlägget med #36 - åk på upptäcktsfärd i ditt eget län eller landskap och förundras över det du normalt tar för givet!

Titel: Stenminnen
Författare: Åsa Nyhlén & Ida Andersson
ISBN: 978-91-633-1286-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar