måndag 22 februari 2010

# 53 I trygghetsnarkomanens land - Sverige och det nationella paniksyndromet / David Eberhard

Jag har inte läst hela den här boken. Jag tror jag läste halva och sen kände jag att den upprepade sig. Men fram till dess driver författaren intressanta teser och bygger upp dem väl. Han menar att vi bara blir räddare och räddare för världen ju mer skydd och lagar vi får. När vi aldrig utsätts för verklig fara vet vi inte heller hur den ska hanteras.

Han menar på ett (och flera ställen) att vi överbeskyddar våra barn till den grad att de inte tål motgångar eller krav. Barnen utsätts aldrig för några egentliga problem eller motgångar vilket skapar en hel generation av förtidspensionerade superstressade människor som normalt skulle fungerat som arbetskraft.

Boken kan verka väldigt hård och författaren tycker nog att vårt trygghetsnät är alltför stort och "bra" för vårt eget bästa här i Sverige. Känslan är att han tycker att vi borde kämpa lite mer istället för att helt säcka ihop när vi inte får det jobb vi vill ha. Jag förstår kritiken mot boken, samtidigt som jag också kan känna att vi är sjukt bortskämda och få av oss har mött riktigt stora motgångar som verkligen är motgångar. Ändå mår vi sämre än någonsin. Han har en poäng, sen tycker jag att diskussionen bör vara lite mer nyanserad.

Titel: I trygghetsnarkomanens land - Sverige och det nationella paniksyndromet
Författare: David Eberhard
ISBN: 978-91-7232-082-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar