måndag 1 februari 2010

# 32 Vart är du på väg och vill du dit / Christer Olsson

Den här boken fick jag när jag jobbade som konsult på en kommunikationsbyrå i Göteborg. Därefter har jag köpt flera exemplar för att ge bort som present eller julklapp. Jag tycker helt enkelt att det är en väldigt lättläst och fin bok. Boken tillhör genren självhjälpsböcker men är mer ett nedslag i författarens idéer om diverse företeelser. Själv fick jag många förklaringar till olika beteenden jag och min omgivning har för oss. Inte för att det är revolutionerande nyheter Christer kommer med, utan för hans sätt att betrakta dessa beteenden och göra dem tillgängliga. Boken handlar om att leda – sin relation, sina barn, sina medarbetare, sig själv, sin hälsa...

Ett citat som fick mig att börja ändra mitt eget beteende är det som står på s. 54 ”Som ledare tittar man gärna lite för mycket på det som fattas istället för på det som finns.” Jag slogs verkligen av det och slås fortfarande av hur sant det är. Som när jag entusiastiskt berättar om något eller får en bra idé som jag delar med mig av. Ofta, ofta möts jag av kommentaren ”har du tänkt på det här och det här för att inte nämna hur förvirrande den här delen är”. Hur destruktivt är inte detta sätt att betrakta nya idéer?

Jag vet att jag själv kan vara precis lika destruktiv när någon kommer på en idé jag redan förkastat. Men vem säger att mitt sätt att se på saken är det bästa? Inget. Det finns en del böcker som tål att läsas om och om igen. Några har jag redan tipsat om (Hångla mer, 100 sätt att rädda världen, Lycka! etc) och här är ytterligare en.

Titel: Vart är du på väg- och vill du dit?
Författare: Christer Olsson
ISBN: 978-9147-08966-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar