torsdag 25 februari 2010

# 56 Nordstedts svenska ordbok - en ordbok för alla

Okej jag vet att jag är lite analog. Men det spelar ingen roll hur bra jag tycker att Wikipedia eller för att nämna Google sökmotor är - lite går upp mot att få slå upp ett ord i ordlistan och kanske hitta fler roliga ord än det man tänkt att först kolla upp.

Extra bra är det när man letar efter bra företagsnamn - då bläddrar man jättefort och sätter ner fingret på ett ord och så håller man på till man hittar något man gillar. Jag gjorde så en gång när jag letade namn till en blogg och fingret stannade på ordet "epigon" som betyder "efterföljande" och det var precis så jag kände mig när jag startade min första blogg - som en efterföljare :-)

Ordboken innehåller 70000 ord och fraser och är en ovärderlig hjälp när man spelar Scrabble - som att kolla upp om Strixtax (en tax som produktionsbolaget Strix har med i sina program!) verkligen finns eller om det är ett påhittat ord för att sno åt sig två x3-poängsrutor...

Titel: Nordstedts svenska ordbok - en ordbok för alla
ISBN: 91-7227-369-0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar