tisdag 23 februari 2010

# 54 Relationsakuten / Phillip C. McGraw

Vem har inte sett Dr. Phil i rutan? Nu går det kanske inte längre, men när jag pluggade i Växjö var det lagom att slå på det vid lunchtid och sen följa hysteriska par som trodde att det gick att bygga ett långvarit förhållande genom att ljuga för varandra...

När H och jag flyttade ihop och även flyttade till Piteå fick vi den här boken av min storebror och hans dåvarande sambo (nu fru). De tänkte att vi skulle behöva den eftersom vi inte bott ihop innan.

Nu sex år senare när jag tar fram boken igen ser jag att den knappt är öppnad - jag vet att jag bläddrat i den men känt att "Nä, jag behöver inte det här". Det är klart att ett förhållande som närmar sig åtta år har haft sina uppgångar och nedgångar, men uppenbarligen aldrig så djupa så att vi behövt ta råd från Dr. Phil. Det verkar som att vi rett ut det på egen hand.

Varför tipsar jag då om boken? Jo för att jag tror att den kan vara lite fiffig att läsa i förebyggande syfte och även för att förstå kompisar, kollegor, familjemedlemmar -den heter ju Relationsakuten och kan därmed vara nyttig i alla slags relationer, gissar jag. Nån gång ska jag läsa den och inte bara bläddra sporadiskt som hittills. Det är ju en självhjälpsbok, något som verkligen dominerat 00-talet och frågan är om jag är "ute" som (om jag läser den) läser den på 10-talet?

Nåväl. Den är säkert jättebra!

Titel: Relationsakuten
Författare: Phillip C. McGraw
ISBN: 91-7263-524-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar