torsdag 18 februari 2010

# 49 Snö - en renskötare berättar / Yngve Ryd

Så här mitt i vintern när man helst bara längtar efter det där droppande ljudet och solstrålar som värmer tänkte jag tipsa om en väldigt vackert formgiven bok. I alla fall på utsidan. Det är faktiskt nästan enbart därför jag köpte den. Den är kritvit och har texten "Snö" inskrivet på framsidan. Så enkelt och fint.

Innehållet kommer för mig i andra hand, men är också det intressant. Handlar om snöns betydelse för renskötseln i norra Sverige. Den är en av få beskrivning av samiskt snökunnande som finns och det är fantastiskt att det finns samiska ord för när snön ligger så djup som upp till renarnas mage, ett annat för när det bara är enstaka snöflingor, ett tredje för när det ligger fläckvis snö på hösten... och så där håller det på. En helt fantastisk resa till en kultur som är oss så nära men som vi försummat under så många år.

Jag köpte den här boken när jag var på Ajtte, Svenskt fjäll- och samemuseum i Jokkmokk. Ni som läst bloggen ett tag läste säkert när jag tipsade om min morfars bok som beskriver hur tyskarna blev behandlade efter kriget. Den här boken ligger lite i samma linje. Jag tycker att vi svenskar får lära oss på tok för lite om vårt eget kulturarv, vad Samerna har betytt för oss och för vår utveckling. Det finns otroligt mycket myter och skrönor om detta vårt ursprungsfolk, speciellt här i södra delen av landet. Vi pratar mycket om hur hemskt Nordamerikas ursprungsbefolkning behandlats men glömmer gärna bort vår egen.

Boken tipsar jag om av anledningen för att den är snygg att ha i bokhyllan men också såklart för att den innehåller härliga nycklar till vår historia.

Titel: Snö - en renskötare berättar
Författare: Yngve Ryd
ISBN: 91-7324-785-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar