lördag 16 januari 2010

# 16 Köp inte den här boken / Ann-Christin Gramming

Hösten 2008 stod jag med en examen i handen, en filosofie magister i upplevelseproduktion. Jag jobbade på ett bemanningsföretag och kände att jag lika gärna kunde jobbat med det jag gjorde utan utbildningen. Jag hade plöjt ner en kvarts miljon i studieskulder och kände att den minilön jag kunde kvittera ut varje månad var ett hån. Ett hån mot mina studier. Jag fick den här boken i födelsedagspresent av min sambo och när han köpte den sa kvinnan i butiken ”ska du verkligen köpa den här?”. Han gjorde det och det var skönt. Boken är en blogg i tryck. En blogg om en kvinna som slutade konsumera under ett år, hon fick handla nödvändiga prylar såsom mat och hygienartiklar samt kläder till sina barn. Men nästan bara second hand.

Helt plötsligt blev min egen situation lite roligare – jag kunde ju faktiskt låtsas som att jag tjänade feta pengar men VALDE att inte konsumera. Jag älskar hur saker blir så mycket roligare om vi ägnade oss åt att välja lite mer, lite oftare. Många gånger har vi ett ”måste” liggandes över oss och när man måste något så har man inget val och det säger sig ju självt hur jävla tråkigt det blir att plocka ur diskmaskinen om man måste. Om man inte har något val. Men om jag själv valt att plocka ur diskmaskinen för att jag inte gillar när den är full för då blir det världens diskberg, ja då blir det genaste lite roligare. Det här sista resonemanget är lite taget från Klas Hallberg och Hångla mer, men det fick inte plats då så jag skrev om det nu i stället. Åter till dagens bok: Jag valde helt enkelt att inte vilja konsumera och då kändes det som att vi levde i överflöd. Fortfarande konsumerar vi ytterst sparsamt och hellre kvalitet än kvantitet, vilket oftast blir billigare i längden.

Titel: Köp inte den här boken
Författare: Ann-Christin Gramming
ISBN: 978-91-977109-1-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar