måndag 25 januari 2010

#25 Våga! / Signhild Arnegård Hansen

Den här boken fick jag av min mamma förra julen. Ett halvår efter att jag tagit min magisterexamen och satt på ett jobb som receptionist. Hon såg liksom jag förstod att jobbet som receptionist inte var optimalt för mig. Visst gjorde jag mitt jobb men till skillnad från det tidigare receptionistjobbet mådde jag inget vidare. Alltså fick jag denna bok som är skriven av Signhild Arnegård Hansen som mitt i småbarnsåren valde att starta eget. Ett chipsföretag av alla saker dessutom. I boken får man följa hela vägen från registrering till succé. Branschen kände de inte till sedan innan men tänkte ”hur svårt kan det vara?” och startade.

Boken är en fantastisk historia om en 30-årig småbarnsmamma säger upp sig och startar eget. Att hon vågade! Varför jag fick boken var nog för att mamma såg potentialen (som de flesta föräldrar gör i sin barn) men att jag inte vågade. Tre månader efter att jag fått boken tog jag tag i saken och sa upp mig och startade mitt eget företag inriktat där jag arbetar med idéburna processer och projekt för att stärka varumärken internt och externt. Kunder har varit alltifrån offentliga aktörer till Riksutställningar och ideella organisationer (365saker!). Sen behöver ”att våga” inte nödvändigtvis handla om att starta företag, det kan handla om att våga stanna kvar när hela världen tycker att man arbetat för länge på ett ställe, flytta, bryta upp ett förhållande eller vad tusan som helst du gått och funderat på. Gör något åt saken. Helt i 365saker du kan göras anda. Våga ta stegen. Gör en ”vadärdetvärstasomkanhända-plan” och sätt igång! Du vågar du också!

Titel: Våga!
Författare: Signhild Arnegård Hansen
ISBN: 978-91-7092-105-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar