lördag 9 januari 2010

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra / Lotta Snickare & Liza Marklund

Ja, eller det finns en särskild plats i helvetet för människor som inte hjälper varandra. Jag har då aldrig förstått varför folk inte kan vara schyssta och hjälpa när de ser eller på annat sätt märker att någon behöver dem. Jag fick den av mamma januari 2006 (min mamma älskar liksom jag böcker och gillar att skriva i dem också – vilket ger dem en speciell plats i min egen historia) och har läst den och delat med mig av den. Den är intressant för att den väcker många frågor, såsom det sociala och genetiska arvet. Hur män och kvinnor reagerar i olika sammanhang. Men boken är också faktafylld och lyfter riktiga, faktabaserade, historier. Det är när jag läser såna här böcker jag undrar om inte allt varit mycket enklare om vi bara fortsatt vara grottmänniskor. Jag tänker väldigt mycket kring dessa frågor och ska inte rabbla upp alla tankar här, för det här är en bokblogg, men en tanke jag känner är viktig att få ner är ändå att jag har konstaterat (även om det finns andra som har gjort det tidigare än jag, så är det skönt att bekräfta för sig själv) att det ÄR skillnad på män och kvinnor, på vårt sätt att jobba, ta hand om tvätt, om våra kära och allt det där. Så. Nu var det sagt. Vad som däremot debatten har hakat upp sig på är vilket sätt som är bättre eller sämre. Måste det vara så? Kan inte båda sätten vara bra? Okej. Här slutar jag denna diskussion, men jag lovar att om du läser boken kommer dina tankar kring jämställdhet och vad som är bra och inte också att dyka upp. Och då vill du dela med dig av de tankarna. Kom ihåg. Jag gör inte anspråk på att ha de rätta åsikterna. Men jag har mina.

Titel: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra
Författare: Lotta Snickare & Liza Marklund
ISBN:91-642-0164-3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar