måndag 18 januari 2010

# 18 Yoga för alla / Rosamund Bell

Första gången jag testade yoga kände jag mig speciell. Som att jag var utvald. Det var min grej redan från början och entusiastisk köpte jag en yogamatta och en bok om ämnet. Det här med yogamatta förresten, vet inte hur många det är som har sin egen med på passet, men jag blir sjukligt frustrerad om någon ens råkar nudda min matta med så lite som sin lilltå. Just då är mattan min borg och ingen har där att göra. Mattan och jag är liksom ett. I Piteå var det några som fick erfarna hur Yoga-Marie kom fram och fräste ”Gå inte på min matta är du snäll”.

Här i Göteborg har jag nästan aldrig med min egen matta – just nu befinner den sig i Växjö i och för sig, men det är inte riktigt samma yoga som i Piteå. Där utövade jag Iyengar yoga med Kristina Berglund som fantastisk ledare. Här är det vanlig Friskis-Yoga som gäller med Hatha som inspirationskälla. Tidigare har jag inte gillat det, men sedan i lördags är det ett nytt favoritpass igen. Det liknade mitt gamla Iyengar. Boken Yoga för alla visar alla grundläggande men också avancerade övningar. Redskap du behöver är matta, korkkloss och bomullsband, sen är det bara att sätta igång och hitta muskler du inte trodde fanns. Yoga är en skön kontrast till spinning och styrketräning och är glad att jag äntligen hittat ett pass som funkar. Yoga är nämligen väldigt individuellt och vad man gillar är höst personligt.

Titel: Yoga för alla
Författare: Rosamund Bell
ISBN: 91-7711-677-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar