fredag 22 januari 2010

# 22 Bland tomtar och troll / Annelie Lindqvist

Man kan säga att det är så jag är uppvuxen. Mitt i skogen bland en massa konstiga väsen och oförklarliga ting. Just den här boken fick jag som vuxen i julklapp men hemma hade vi ett tomtelexikon där alla släkter med deras olika egenskaper finns representerade. Såklart finns även trollen representerade med alla elakheter och försök till lurendrejerier för tomtarna.

Appropå tomtar och troll kommer jag osökt in på andra väsen, som spöken. Min farmor växte upp på ett gods utanför Örebro. Ett spökgods. Det var alltid lika spännande att höra om damen som la handen på trappräcket eller stövelknäckten som med ett ”tjoong” åkte in under pianot och inte gick att hitta på flera år. Även morfar har berättat om när ett väsen (han själv säger att det var gårdstomten) väckte honom mitt i natten när hans häst var på gång att föla. När morfar kom ner till stallet låg där mycket riktigt hästen mitt i fölningen och fram föddes ett välskapt sto.

Oavsett om man kallar det spöken eller tomtar tror jag att vi inte kan förstå allt som händer omkring oss, det finns väsen, krafter, energier eller något som vi inte kan placera in i ett fack som vi så gärna vill. Jag tror också att alla dessa historier har hjälpt till att skapa mitt förråd av knäppa idéer som inte vet någon gräns. Jag är uppvuxen med att få hitta på och fantisera om minivärldar utan att det varit något konstigt med det. Boken rekommenderar jag därför att den innehåller korta fantastiska historier som med all säkerhet skulle få fart på den bästa idétrögheten. Låt fantasierna komma tillbaka till dig och testa dem. Ungefär som med ”vad djuren gör när ingen stör” som jag tipsade om tidigare.

Titel: Bland tomtar och troll
Författare: Annelie Lindqvist
ISBN: 9155231780

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar