tisdag 12 januari 2010

Beyond branding / Nicolas Ind

- How the new values if transparency and integrity are changing the world of brands

Boken är ytterligare en i ledet som införskaffades under mina fyra studieår i Piteå. Den köptes för att förstå vad det är som händer när man verkligen lever som man jobbar. Alltså att man tar till sig det som företaget/organisationen står för och lever det ut i fingerspetsarna. Såklart är detta en ledarfråga vilket också behandlas i boken. Det är stort, det är fint. Det är också det som gör mig väldigt skeptisk till dagens arbetsmarknad. Lever folk verkligen som de lär? Hotellet jag jobbade på sade sig vara rökfritt. Trots detta sålde vi cigaretter och snus och lät gästerna röka precis utanför entrén. Jag ifrågasatte och möttes av kalla handen: ”Det är en service till gästerna” fick jag till svar. En service till gästerna hade i mina ögon varit att stoltsera med att vi var ett rökfritt hotell och stod för det, hela vägen. Då vinner man respekt. Jag håller inte alltid med människor om allt de tycker eller säger, men är det en genuin åsikt som är underbyggd, kan jag inte annat än respektera. Halvdanna ställningstaganden är jag dock tveksam till. Som ett rökfritt hotell som säljer cigaretter.

Titel: Beyond Branding
Författare: Nicolas Ind
ISBN: 0-7494-4399-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar