söndag 17 januari 2010

# 17 Tillsammans är man mindre ensam / Anna Gavalda

Tänkte att det passade med en roman av något slag när det hittills nästan bara varit ”bra att läsa-böcker” i mina tips. Kommer faktiskt inte ihåg när denna bok införskaffades, troligen på nåt ”Köp 3 betala för 2”-erbjudande från Pocket Shop för några år sedan. Boken trollband mig flera dagar, eller så lång tid som det tog att läsa ut den och jag gillar verkligen hela berättelsen. Sen att det i filmen såg ut exakt som jag föreställt mig gör ju inte saken sämre. Hur som helst, här kanske det ändå passar med ett litet referat, har hållit mig ifrån det tidigare och bara gett exempel på några rader ur böckerna. Men den här boken handlar om städerskan Camille som bor på en vindsvåning i Paris. Hon träffar sina grannar sporadiskt i trappuppgången och det är ungefär hela hennes sociala liv när boken tar sin början. Vindsvåningen är kall och dragig vilket resulterar i sjukdom. En sjukdom som förändrar hennes liv.

Jag gillar bokens omkullkastning av det gamla säget ”Ensam är stark” och visst, den kanske inte är något mästerverk, men har man inget bättre för sig och önskar sig lite världsförbättrande läsning så tycker jag verkligen att boken platsar. Man blir lite mer villig att hjälpa nån också efter att ha läst den.

Titel: Tillsammans är man mindre ensam
Författare: Anna Gavalda
ISBN: 9-100-11-020-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar