torsdag 21 januari 2010

# 21 Styrketräning - en anatomisk guide / Frédéric Delavier

Boken är en helt fantastisk illustration över kroppens alla muskler och leder. Sen att vissa bilder är aningens märkligt illustrerade, som att kvinnor har stringträningsbody:sar på sig när vi gör tåhävningar kanske man får ha överseende med. Boken är flitigt använd av mig, framför allt precis i början när jag tog mig ner till gymmet i Piteå. Mina träningsprogram sattes ihop utifrån boken och jag har nog gått igenom de flesta tror jag. Nu använder jag den inte så mycket i min träning, försöker mer se till helheten och funktionell träning så som med gymbollen. På mina instruktioner ska man inte bli förvånad om vi hamnar nere i mys-hörnet där bollar och mattorna befinner sig.

Till min svärmor har jag satt ihop ett helkroppsprogram enbart med bollen och kroppen som motstånd. De som tycker det ser lätt ut kan gärna testa, den billigaste jag hittat är Soc:s egen för 199:- på Stadium. Hur som helst, alla borde styrketräna, oavsett om det är med hjälp av boll, fria vikter, maskiner eller bara med hjälp av sin egen kropp. Du gör dig själv en björntjänst om du låter bli, fatta vad skönt det är att känna sig starkare jämfört med för en vecka sen. Om du är sugen tycker jag du ska köpa ett kort på Friskis & Svettis och se till att boka in en gym-instruktion nån onsdag framöver på Eriksberg 19-21 – då vet du att du får testa bollövningar, fria vikter och lite maskiner :-)

Titel: Styrketräning - en anatomisk guide
Författare: Frédéric Delavier
ISBN: 91-974146-7-0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar