söndag 3 januari 2010

Hur kan inredning vara så viktig när världen ser ut som den gör? En bok om Norrgavel / Ulf Beckman, Susanne Helgeson

Den här boken fick jag av min mamma sommaren 2005. Vi båda var då precis som nu uppslukade av Norrgavel som fenomen och som ett schysst möbelmärke. Jag läste boken och fascinerades av denne Nirvan som gjort verklighet av sin dröm att skapa bra och hållbara möbler som är snygga. Jag och min sambo tog tidigt ställning till att konsumera hållbara saker till vårt hem. Kanske lite dyrare, men som håller i funktion, stil och vad det nu mer kan vara. Därför avstår vi hellre nio gånger av tio att köpa något utan lägger pengarna på något man vet är gjort under schyssta omständigheter. Där alla i ledet fått betalt för sitt slit och där miljön inte påverkas mer än absolut nödvändigt. Boken var hur som helst dörröppnaren för min och min kollegas magisteruppsats som skrevs våren 2008: Förutsättningar för hållbar upplevelseproduktion - om löftesintegrering i möbelföretaget Norrgavel. I tio intervjuer, bland annat med grundaren Nirvan fördjupade vi oss i deras löfte ” Men det är inte primärt möbler vi säljer, utan ett förhållningssätt till inredning, egentligen till livet i stort. ” (www.norrgavel.se). Uppsatsen blev tänkvärd och har presenterats under en forskarkonferens i Vasa. Ett citat från intervjuerna som jag bär med mig är från Nirvan Richter ”Man får inte bli rigid” – i frågan om hönsen som värper äggen som ska bli till äggoljetemperafärg har en fridfull miljö.

Läsvärt om man gillar inredning och samtidigt bryr sig om miljön.

Titel: Hur kan inredning vara så viktig när världen ser ut som den gör? En bok om Norrgavel
Föfattare: Ulf Beckman, Susanne Helgeson
ISBN: 91-85213-09-8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar