söndag 31 januari 2010

# 31 Brev till samhället / Eric Ericsson

Eric Ericsson är fenomenet vi alla önskar att vi ibland var. Han ställer alla jobbiga frågor som vi alla undrat någon gång. Eric Ericson skriver utmanande brev med bisarra idéer och förslag till myndigheter, kennelklubbar, frikyrkor och tvättmedelsfabrikanter, bland många andra. Svaren han får tillbaka får mig att undra om dessa svarare verkligen trodde på allvar att någon hade tänkt genomföra det som originalbrevet handlade om. Boken har fått många att skratta och fnissa högt. Jag undrar vad som hade hänt om Eric faktiskt skulle genomfört någon av alla idéer som det går att läsa om? Något för 365-redaktionen att fundera på kanske? Underbarast är i alla fall att han får svar – kanske är det för att han avslutar nästan varje brev med en mening i stil med ”hör jag inget förutsätter jag att vårt möte är inbokat”. Det kanske är så alla arbetslösa ska avsluta sina brev till de företag de vill jobba på: ”Hör jag inget förutsätter jag att min första arbetsdag är den 15 februari. Jag anmäler mig i receptionen.”

Även om man kanske inte har jättemycket användning för boken kanske man får en eller ett par idéer att bygga vidare på?! Om inte annat lovar jag att smilbanden rör på sig lite extra!

Titel: Brev till samhället
Författare: Eric Ericsson
ISBN: 9189632702

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar