lördag 23 januari 2010

# 23 Att skapa upplevelser - från OK till WOW / Lena Mossberg

En fråga jag ställt mig många gånger är om det verkligen går att skapa upplevelser för andra? Det är en högst subjektiv känsla och förnimmelse vilket får mig och mina medbrottslingar (fd studenter och nu kollegor) att mer och mer övergå till tanken om att skapa förutsättningar för upplevelser. Detta för mig in på tanken kring boken jag redan tipsat om ”Upplevelsens materialitet” där det är tingen runtomkring som skapar förutsättningarna för att gäster, besökare eller målgruppen ska få uppleva något. Den här boken har inte fokus på de materiella tingen utan snarare på de känslomässiga aspekterna som uppstår i mötet med en upplevelse av något slag. Bokens genomgående tema handlar om före-under-efter upplevelsen och hur man bäst kan tillgodose målgruppens önskemål och/eller förväntningar utifrån hur tidigare upplevelser varit.

Att sedan Sverige invaderats av ordet ”upplevelse” så att till och med tanktömningföretag använder sig av begreppet har ju gjort branschen aningens klurigare. Vad är egentligen det jag kallar för upplevelse? Har begreppet service ändrats till att bli en upplevelse? Ett möte? Ett toalettbesök? Det är ungefär som att alla helt plötsligt skulle börja säga att de jobbar med kommunikation bara för att de råkar prata i sitt jobb. När ett begrepp överanvänds till, av och med alla möjliga blir innehållet till slut inte mer än luft eller kanske bokstäver. Kanske är det dags för ett nytt ord för det jag menar med upplevelse. För jag håller ju med, det kan vara en upplevelse av befrielse att gå på toaletten eller träffa mitt brorsbarn, men vi snackar knappast upplevelseproduktion på professionell nivå. Det är klurigt och jag ska fundera vidare på frågan som nu gäckat mig under några år.

Titel: Att skapa upplevelser – från OK till WOW
Författare: Lena Mossberg
ISBN: 9144026870

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar