lördag 2 januari 2010

Lycka! En handbok i konsten att leva / Hans Helighet Dalai Lama och Howard C. Cutler

Jag har säkert läst den här boken tre gånger. Alla gånger har jag kommit till samma sköna känsla varje gång jag lagt den ifrån mig. Det sitter inte i vilket jobb jag har, vilka kläder eller vem jag umgås med hur lycklig jag är. Det sitter i mig själv. Hans Helighet Dalai Lama är verkligen en klok man. Varje gång jag eller någon i min närhet har läst boken har samtalsämnena vid köksbordet varit givna. Vi har pratat yta med djup. Djup med yta. Vi har vänt ut och in på händelser vi varit med om och hur vi kunnat göra dem bättre för oss själva och våra medmänniskor. Jag har också haft boken med mig i tankarna i knixiga situationer. Som när jag var på väg till ett viktigt möte med spårvagnen. Först hade jag missat min första vagn. Efter ytterligare några minuter kom så nästa och oturligt nog var det broöppning precis då. Och som om det var någon mening med allt krånglade stängningsfunktionen och vi satt kvar på Göta Älv-bron i 20 minuter. I en normal situation hade jag blivit extremt stressad och frustrerad. Påverkad av boken infann sig ett slags lugn och en insikt i att jag faktiskt inte kunde göra något annat än att sitta på vagnen och njuta av min tid.

Titel: Lycka!En handbok i konsten att leva
Författare: Hans Helighet Dalai Lama och Howard C. Cutler
ISBN: 91-7711-961-4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar