lördag 30 januari 2010

# 30 Gäster på middag / Carin Stentorp

Den första julklappen som min sambo fick när vi hade varit ihop i lite drygt sju månader var Vett och Etikett, någon av alla varianter som givits ut. Han fick den av min pappa och vi tror att den är kvar hos mina svärföräldrar. Vi vet än idag inte om H ska ta det som en pik eller bara var en god tanke inför kommande bjudningar. Vi hoppas på det sistnämnda:-)

Den här boken, som går i lite samma tema, fick vi några år senare av min mamma (kanske var den första boken ändå en pik? Och det här ytterligare en...) Många tycker att det är fånigt med vett och etikett och att det tillhör överklassen eller eventuellt övre medelklassen. För det första är jag en ogillare av begreppet klass och för det andra så menar jag och många med mig att dessa ”regler” eller indikationer endast är till för att hjälpa gästerna så att man inte känner sig fel klädd, bete sig på ett sätt som inte uppskattas eller liknande. Det är alltså till för ens egen skull – och finns i alla samhällsgrupper. Det handlar om att få någon att känna sig välkommen och att vara en trivsam gäst. Det handlar om hänsyn. Det handlar om att veta hur man ska bete sig för att inte avvika för mycket och därmed ta uppståndelse från det som verkligen var poängen med tillställningen.

För mig handlar vett och etikett lika mycket om att läsa av situationer och mötas på samma ställe. Jag tycker det är trist att vett och etikett har fått en sån negativ klang bland många yngre – det handlar såsom jag ser det om vanligt enkelt bondförnuft.

Ang. boken ger den små tips om vad man själv kan tänka på, som att en skriftlig inbjudan normalt sett ska svaras med ett skriftligt svar. Eller att även bröllopsgäster skriver och tackar för festen – inte bara brudparet som tackar för presenter med andra ord. Såna små tips som kan värma i hjärtat hos mottagaren.

Och apropå vett och etikett: det fulaste av alla etikettbrott man kan göra är att upplysa någon om dennes dåliga vett och etikett!

Titel: Gäster på middag
Författare: Carin Stentorp
ISBN: 91-974117-3-6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar