tisdag 19 januari 2010

# 19 Milleniumtrilogin /Stieg Larsson


Här kommer så nästa skönlitterära verk. Eller, det här är ju tre böcker i en, men jag tyckte det kändes löjligt att göra tre inlägg om egentligen en och samma bok..Böckerna fick mig och min sambo helt asociala i somras när vi plöjde igenom dem tillsammans. H började och jag var skeptisk. När han nästan läst ut första tog jag upp boken, behöll hans bokmärke på hans plats och började läsa. H fick slita boken ur mina händer för att få läsa klart det sista. Resten av den veckan var vi som katt och råtta, H hela tiden lite före mig och jag knappade in så gott jag kunde. Nu i efterhand känns det konstigt hur tre böcker kunnat göra oss till två varelser som knappt gick utanför dörren på en vecka.

Jag tror inte att jag behöver förklara vad böckerna handlar om vid det här laget utan nöjer mig med att säga att det är bland de bästa ur genren jag läst. Sedan kan jag rekommendera att inte titta på filmerna för tätt inpå bokläsningen. Risken finns att en stor besvikelse infinner sig. Ettan såg vi direkt efter att vi läst boken och tyckte att den var ganska dålig. Under julen, nästan ett halvår senare såg vi om ettan tillsammans med tvåan och trean. Helt plötsligt var de värda sitt pris och jag förstod vad alla kritiker gillade. Sen kommer jag tyvärr inte ifrån att böckerna fortfarande är mer spännande så därför tipsar jag om att ta en semestervecka och plöja igenom dem. Du kommer att vara och tänka som Lisbeth – du kommer att vara misstänksam mot det mesta. Som tur är klingar det av efter ett tag.

Titel: Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden & Luftslottet som sprängdes
Författare: Stieg Larssonn
ISBN: 91-1-301408-0, 97-8-9113-01530-9 & 978-91-7001-627-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar