onsdag 20 januari 2010

# 20 Flow - den optimala upplevelsens psykologi / Mihály Csíkszentmihályi

Författaren lär ha ett av de svåraste namnen att uttala: Mihály Csíkszentmihályi – lättast går om man säger[chick-sent-mi-hajly] för att uttala hans efternamn. Boken var en av sex i första kursen på Upplevelseproduktionsprogrammet i Piteå och handlar om den optimala upplevelsens psykologi. Författaren har ägnat stor del att forska om de positiva sidorna av livet, de friska och sunda och som gör att människor hamnar i ett slags flow. Du vet när du gör något som är så fantastiskt roligt att du glömmer tid och rum. När något egentligen är svårt men du finner sån glädje i det att det går av bara farten. Oftast inträffar detta för mig när jag syr eller gör något annat så kallat kreativt – problemlösning över lag kanske. Då går min hjärna med 120 % kapacitet och saktar inte ner förrän problemet eller uppgiften är löst och jag tänker inte ens på att jag jobbat. Den småländska marknaden var också något som försatte mig i Flow – jag varken åt eller drack på flera timmar och befann mig i ett rus av problemlösning, fixning och allmänt uppåt! Boken påminner lite om Lycka! och nu när jag återigen skriver att en bok påminner om det inser jag att jag har en lätt dragning till böcker åt det här hållet. På baksidan av boken står det ”förmågan att skapa sin egen lycka oberoende av de yttre omständigheterna” och det kanske är det som fascinerar mig. Jag tror att allt handlar om inställningen i sig själv. Och som Nirvan sa: ”Varför krångla till något som kan vara så enkelt. Livet. Jag vill leva ett enkelt liv.” Jag tror man lever ett enkelt liv om man följer sin egen natur. Precis som taoismen förespråkar.

Titel: Flow – den optimala upplevelsens psykologi
Författare: Mihály Csíkszentmihályi
ISBN: 91-27-05969-3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar