tisdag 26 januari 2010

#26 Pite och Palt rymmer / Ann-Christine Magnusson

Visst blir vardagen sjukt tråkig ibland. Sånt där som normalt sett brukar vara ganska roligt blir bara tröttsamt och slitigt. Folk som man brukar tycka är roliga att umgås med eller komma på de bästa idéer tillsammans med är som värsta torrbollarna. Ungefär så tyckte kaninerna Pite och Palt också en gråmulen vinterdag. Den här boken fick H och jag av mina föräldrar när vi precis flyttat till Piteå och paltens hemvist. Det är en barnbok men på något förunderligt sätt så är barnboksförfattare många gånger mer finurliga än vuxenboksförfattare. De krånglar inte till saker mer än nödvändigt. Så här kan man läsa om boken: ” Pite och Palt har oftast väldigt roligt ihop. Men den här dagen blir allting fel. Maten smakar inte bra, de blir osams när de leker och Pite rymmer hemifrån. Palt vill inte vara sämre utan rymmer han med. Ute i skogen är det mörkt och kanske finns det spöken där också. Tillsammans måste de hjälpas åt för att ta sig hem igen. Vilken tur att Pite är så påhittig och att Palt är så stark!”

Kontentan är att vi ibland behöver komma ifrån vardagen, oavsett hur rolig, kreativ, fantastiskt det är för att uppskatta det. Nästa kontenta är också ett finger (igen!) åt ”ensam är stark”. Ibland rymmer jag hemifrån, till ett café eller till en annan stad. Jobbet görs lika bra på annan ort som hemma i kökssoffan som jag kan bli sjukligt trött på. Ibland tänker jag att jag skulle klara mig bättre utan alla dessa människor som bara stör och slöar ner min vardag. Jag inser ganska ofta att jag har fel. Att jag behöver Å som slöar ner, H som står och funderar på vilket verktyg man använder för att skära osten på morgonen, F som diskar samtidigt som projektplanen skrivs och sängen bäddas. Alla dessa människor som blir min vardag. Ibland är det skönt att rymma från dem och sedan få komma tillbaka och uppskatta deras egenheter. Nu blev det nästan sentimentalt och sådär snusförnuftigt och det är precis så som kontentor ska vara.

Titel: Pite och Palt på rymmen
Författare: Ann-Christine Magnusson
ISBN: 9-789-17299-081-4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar